Vad är sökmotoroptimering och hur fungerar det?

sökmotoroptimeringSökmotoroptimering går ut på att optimera en webbsida för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att synas i sökmotorer. När man talar om sökmotoroptimering brukar man vanligtvis dela upp arbetet i två delar, on page och off page. Precis som det låter är on page-optimering det arbete som göras på webbsidan medans off page-optimering är det arbete som görs utanför webbsidan.

Här under kan läsa om de mest grundläggande byggstenarna i sökmotoroptimering.

On page

  • Titel

    Webbsidor bygger på HTML som är en webbstandard för strukturering av text. I HTML finns en uppsättning av ”taggar” som definierar strukturen och utseendet på informationen som visas på webbsidan. Bland dessa taggar hittar vi bland andra title-taggen som bestämmer titeln på den aktuella sidan.

    Titeln på din sida är den text visas längst upp webbläsare och det är också titeln som Google och många andra webbläsare använder som rubrik till sina sökresultat. Eftersom webbsidans titel är till för att beskriva webbsidans innehåll, så är det inte så konstigt att Google och övriga webbläsare lägger stor vikt vid de ord som titeln består av.

    Konkreta tips: Titeln ska vara relevant till sidans innehåll och innehålla det sökord som du är intresserad av. Titeln bör vara kort och helst ska det viktigaste ordet stå först.

  • Rubrik

    En webbsida innehåller en viss hierarki av rubriker och för att specificera för webbläsare och sökmotorer vilken rubrik som är av högst vikt (huvudrubriker och underrubriker), används H-taggar.

    Det finns olika H-taggar. H1 är huvudrubriken som följs av h2, h3 etc.

    Konkreta tips: Rubriken ska precis som titeln vara kort och beskrivande och innehålla de/det sökord som är mest intressant. Helst ska det mest intressanta sökordet återfinnas i ytterligare en rubrik, tex h2 eller h3.

  • META-description och keywords

    Meta-taggarna description och keywords ger inte längre någon fördel placeringsmässigt i Google. Däremot väljer Google ofta att visa din meta description som beskrivande text till ditt sökresultat. Eftersom sökmotoroptimering inte endast innebär bättre placering utan även synlighet, är en bra och lockade meta description A och O för att få fler besökare.

    Förutom detta använder äldre sökmotorer fortfarande Meta-information som faktorer för sökresultatet. Meta-taggarna är helt klart värda att fylla i.

    Konkreta tips: Skriv en beskrivande och lockande meta description som innehåller det ord eller den fras som du är intresserad av. 1-3 meningar.

  • URL-struktur

    För att en webbsida ska kunna indexeras krävs det att man använder sig av en url-struktur. Idag använder nästan alla webbsidor url-strukturer men det finns webbsidor som visar innehåll genom användandet av sessionskakor. En sidas url (adressen för en sida) bör dessutom ha en logisk struktur som är lätt för både människor och sökspindlar att förstå. Notera skillnaden på följande adresser:

    http://www.minbilsida.se/Default.aspx?kategori=bilar&underkategori=volvo&id=s80

    och

    http://www.minbilsida.se/bilar/volvo/s80

    Båda adresserna fungerar funktionsmässigt, men den undre är betydligt mer tilltalande och beskrivande. Även om adressen inte direkt påverkar placeringsresultatet så har den en stor indirekt betydelse. Din sida blir mer tilltalande och när du får länkar i form av hela sidans url så blir dessa mer värda. Mer om det senare.

    Konkreta tips: Använd en enkel, kort, logisk och tilltalande URL-struktur som även innehåller det sökord som är intressant för den aktuella sidan.

  • Text

    Det spelar ingen roll hur bra man använder de ovanstående faktorerna om man inte har bra text på sin webbsida. För att sökmotorer ska kunna förstå vad en sida handlar om, måste den bestå av tillräckligt mycket text för de intressanta sökorden ska kunna återupprepas och anses vara av betydelse.

    Konkreta tips: Skriv intressant och relevant text till de sökord som du är intressera av. Fetmarkera gärna sökordet för att tydliggöra att ordet är viktigt och relevant.

  • Internlänkning

    En webbsidas länkstruktur har en stor inverkan på sökmotorplaceringarna på grund av att undersidor som är lätta att nå, får högre kraft i sökmotorerna.

    Konkreta tips: Internläkning är en ganska avancerad del i sökmotoroptimering men en god menystruktur är viktig för att webbsidorna ska vara lätta att sökas igenom (både för människor och sökspindlar). Strukturer din webbsida så att alla undersidor kan nås med max tre klick från startsidan. Viktiga undersidor ska helst ligga ett klick från startsidan. Länka till viktiga sidor från vanlig text i artiklar. Ange sökordet som du optimerar sidan för i ankartexten.

Off page

    Länkar

    Det låter kanske enkelt, men faktum är att länkar är en faktor som spelar en enorm roll i googles algoritmer som avgör vilka sidor som ska rankas högst. Det är egentligen inte så konstigt. Om en sida får en länk från en annan sida betyder det helt enkelt att mottagarsidan är intressant eftersom andra länkar till den.

    Länkar kan se ut på lite olika sätt. Det finns till exempel text- och bildlänkar där textlänkar anses vara bättre. Utav textlänkarna de länkar som beskriver sidans innehåll bäst. Tex är en länk till den här sidan med länktexten ”sökmotoroptimering” mer värdefull, än en länk med texten ”här”.

    Konkreta tips: Länk till din sida från andra sidor om du har möjligheten. Använd dina viktigaste sökord som länktext.

Slutligen

Det som är skrivet i den här guiden är en mycket liten del av sökmotoroptimering. Det finns massor som jag inte tagit med här, men om du följer våra konkreta råd så kommer du ofta väldigt långt. Om redan sökoptimerat din webbsida men vill hamna högre upp i sökresultaten och få ännu fler besökare rekommenderar jag dig att anlita en sökmotorkonsult.